Heb je het gevoel dat de lokale krant een goedkope manier van marketing is of denk dat dat je advertentie direct in de papierbak belandt?

Het huis aan huis blad heeft veel voordelen. Ondanks dat grote concurrenten blijven adverteren over het internet en op de lokale televisie, wordt er al jarengelang gebruik van adverteren via de krant en sommige bedrijven zweren daarbij.

Advertentie rubriek

In een krant staat veel lokaal nieuws en officiële gemeenteberichten. Veel populaire rubrieken in deze kranten zijn religieuze diensten, informatie over huisartsen en lokale activiteiten. Maar is er ook altijd een rubriek advertenties met de wekelijkse aanbiedingen van lokale bedrijven. En laat dat net zijn waar je naar op zoek bent.

Wist je dat minder dan 10% van de Nederlandse bevolking een Nee-Nee sticker op hun brievenbus heeft? Dit wil zeggen dat bijna heel de gemeente jouw advertentie onder ogen krijgt.

Interview

Bedenk dat veel lokale bladen een ondernemer in de redactionele kolommen plaatst met een interview of reportage of een verslag geeft van de opening van een nieuw pand of een stukje over je meest recentelijke producten/diensten.

De voordelen van in de krant adverteren

  1. Veel mensen lezen de krant. Niet alleen voor het nieuws maar ook voor de laatste aanbiedingen en advertenties.
  2. Als je een hele specifieke aanbieding in je advertentie zet, kun je het resultaat goed meten. Veel bedrijven maken gebruik van een bonnetje of coupon die uit de krant geknipt of gescheurd kan worden.
  3. Als je doelgroep lokaal is, is dit de beste manier van adverteren. Je trekt juist bewoners uit je eigen stad of dorp, en waarschijnlijk ook de dorpjes eromheen.
  4. Ben je opzoek naar lokaal personeel? Dan is het vaak gunstiger om een lokaal krantje in te zetten als hulpmiddel dan een landelijk kanaal.

Wat als jij de klant zou zijn?

Wat zou je doen als jij je krant leest? Ben jij iemand die de krantjes (en advertenties) wel goed doorleest? Dan zou je het natuurlijk sneller gebruiken voor jou marketingmix. Overweeg ook je doelgroep. Leest de doelgroep van jouw bedrijf of product de krant? Of volgt je doelgroep veelal het nieuws online? Houdt deze gedachte ook vast bij het kiezen van marketingkanaal.